mandag den 26. marts 2012

En helt fantastisk weekend!

Denne weekend kriblede det bare for at komme ud i naturen. Med temperaturer omkring 17 grader vågnede den danske natur virkelig op til dåd.
På trods af en programpakket weekend lykkedes det alligevel at komme ud i naturen både lørdag og søndag.
Lørdagens tur gik til Voermølle og Østervoer, det er mit yndlingssted, med min yngste søn Mads og min mor. Det myldrede bogstavligt talt op af jorden med liv. Sortspætte og huldue var som vanligt på plads, dem bliver jeg aldrig træt af. Samtidig var de første gransangere kommet og sang lystigt.
Omkring møllehuset så vi en bjergvipstjert, som holder til omkring møllesøen.
Området ved møllehuset vrimlede med skrubtudser i parring. Lige meget hvor man trådte, kravlede der tudser rundt.

Skrubtudse

Skrubtudse i parring


Død læderløber

Endnu en stor kæmpejæger. Kommunens nu tredje lokalitet!!


Om søndagen tog drengene, deres to kammerater og jeg ned og fiskede vandsalamandre i Lyngå. Vi fiskede i søerne ved Voermølle å bag Nøragergård. Der var ikke helt så mange, som vi havde håbet, men vi fik da et par stykker.
Der var til gengæld et væld af sjove vårfluelarver i alle mulige forskellige former. Et par vandkalve og en rygsvømmer blev det også til.
Sådan nogle dage er guld værd. Det hele er nyt derude, og hver dag sker der nye ting. Det er en fantastisk tid for naturentusiaster!!


William og en rævegrav bag Nøragergård

2 stk lille vandsalamander
Man kan ikke undgå at blive våd, når man fanger salamandre :-)
Brun sandspringer. Talrig i grusgrav i ådalen. Til stadighed det eneste sted i kommunen, jeg har set arten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar