søndag den 11. marts 2012

Efterlysning: Stor hornugle!!

Torsdag den 10. marts tog min søn William og jeg på natlyt efter den store hornugle. Jeg har for nogle år siden set uglen på Lecaværkets arealer. Lecaværket ligger ved Hinge mellem Hadsten  og Randers. Det er vist Weber, der ejer det i dag.
Nu havde vi sat os for at bevise, at der stadig var stor hornugle i området. Alt var perfekt: det var en klar og vindstille aften, derudover var det fuldmåne. Dette taler altsammen for høj sangaktivitet fra stor hornugle. Vi ankom lige før solnedgang med optageudstyr og varmt tøj. Stor hornugle synger ofte omkring solnedgang og mest aktivt ultimo februar og primo marts.
Efter en halv times lyt på den sydvestlige side, kørte vi om øst for værket. Her var støjen fra landevejen dog for kraftig. Endelig tog vi et lyt på nordsiden, men heller ikke her var der gevinst. Slukørede kørte vi til Bidstrup for lige at nappe en natugle på hjemvejen, men heller ikke de var aktive. ØV!!
Min bøn er nu til jer: Er der nogen der ved, om der stadig er stor hornugle på Leca-værket? Hvis I har set den eller arbejder der, så lad mig endelig vide. I kan maile på dundunje@hotmail.com . Alle oplysninger er velkomne.


Hør uglens majestætiske stemme her
Leca by night. Det er fuldmånen til venstre. Det ligner lidt Tolkiens Isengard :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar