onsdag den 5. oktober 2011

Hvorslev bakker part 2

Jeg har tidligere fortalt om fortræffelighederne ved Hvorslev bakker. Derfor tog jeg lige en ektra tur forbi i september, bare lige for at finkæmme terrænet.
Det skulle vise sige yderst indbringende.
Umiddelbart efter jeg er gået gennem lågen til bakkerne, fanger min øjne en stor edderkop i græsset. Indrømmet, jeg er noget på bar bund når det gælder edderkopper, men denne her virkede bekendt.

Jeg fotografede ivrigt, desværre uden at nogle af billederne blev synderlig gode.
Hjemme igen fik det bedste af billederne en tur forbi Fugleognaturs edderkoppe-forum. Dommen var klar: stor kæmpejæger (Alopecosa Inquilina). Arten er sjælden i Danmark: I Favrskov kendes den kun fra Løjstrup skov, så Hvorslev bakker er altså ny lokalitet.
STORT!

Stor Kæmpejæger (Alopecosa Inquilina)
Stor kæmpejæger er en moppedreng (eller skal man sige pige, hunnen er størst). Kroppen er op til 15 mm uden ben. Den er tilknyttet lysåben skov på morbund og vurderes til at være en indikator for god naturkvalitet.

På resten af turen fandt jeg en lang perlerække af fine og sjældne insekter. Der var ektremt mange græshopper, mest eng- og lynggræshopper, men også hedegræshopper.
Et stykke op af Bølmes bakke ser jeg en meget stor skarnbasse. Den er meget mat i farven og fremstår slet ikke som skovskarnbassen, der er talrig i alle skove. Jeg tænker med det samme markskarnbasse. Desværre er jeg ikke opmærksom på, at der er en ligende art: overdrevsskarnbasse. De to arter er svære at adskille uden fotos af kindbarker og underside. Jeg har desværre ingen af delene, men den fejl laver jeg ikke igen.

Skarnbasse sp.
Da solen bryder frem, kommer der gang i årets sidste sommerfugle. Hele ni små ildfugle ses på bakkerne den dag.

Lille ildfugl (Lycaena Phlaeas)

Hvorslev bakker er virkeligt et fint stykke natur, som det er vores pligt at passe godt på. Kommunen gør heldigvis også en fin indsats både med afgræsning og med rydning af ørnebregner.

Til sommer finkæmmer jeg området. Der skal nok gemme sig flere overraskelser. Om ikke andet, så skal jeg finde mariehøneedderkoppen!!!

Læs mere om Hvorslev bakker her
Læs mere om stor kæmpejæger her
Og læs mere om de sjældne smådyr i Favrskov her

Til sidst en lille billedserie med de fedeste dyr fra turen.


Klitkæmpejæger (Alopecosa Barbipes)

Enggræshoppe (Chorthippus parallelus)

Hedegræshoppe (Metrioptera Brachyptera)

Ubest. firben, dokufoto. Kunne det være et markfirben?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar